De mooiste en goedkoopste infographics

Een infographic wordt steeds vaker gebruikt in de communicatie van organisaties, stichtingen en overheden. Door middel van een infographic wordt informatie op een efficiënte manier overgebracht op het publiek. Er zitten nog meer pluspunten aan een infographic.

Wat is een infographic?

Een infographic is een zeer goed en handig marketingmiddel. Met één afbeelding kun je veel uiteenzetten en ook veel informatie beeldend maken. Daarnaast heeft het lezende publiek de kans om de infographic te delen op Social Media. Vandaar wordt het publiek nog groter. Kijk maar eens op Pinterest of Instagram, op deze kanalen zie je zeer veel infographics voorbij komen.

Een infographic is een informatieve afbeelding waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Informatie wordt vandaar op een visuele wijze weergegeven. Een infographic wordt meestal opgesteld door een grafisch vormgever. Er zijn ook diverse gratis programma’s om een beperkte infographic zelf te maken.

De pluspunten van een infographic

Attentiewaarde

(Bron: “Eyetracking the News” (2007)

De spanningsboog van je publiek is vandaag de dag vastgesteld op 8 seconden. dat is een vrij korte spanningsboog, vooral wanneer je wat info wilt uiteenzetten. Het publiek voelt zich  sneller aangetrokken tot de infographic dan tot gewone tekst. De attentiewaarde van een infographic is vele malen hoger dan van een doorgaanse tekst. Het publiek is veel sneller geneigd de tekst te lezen in de infographic, zeker 87% van de mensen doet dit. Terwijl men bij een gangbare tekst in 41% maar de volledige tekst leest.

Info blijft hangen

Een van de grootste pluspunten is dat een infographic duidelijker overkomt op het publiek en beter blijft hangen. Uit diverse onderzoeken blijkt namelijk dat we voor 80% onthouden wat we gezien hebben. Daar tegenover staat dat we maar 20% onthouden van de dingen die we gelezen hebben.

Creativiteit

Een infographic kun je vormen naar de huisstijl van je onderneming. Zo is het wellicht om je bedrijfskleuren door te voeren in de infographic en om misschien het logo toe te voegen. Wanneer de infographic op Social Media veel gedeeld wordt, ziet men direct bij welk bedrijf de infographic vandaag komt. En dat zorgt weer voor extra naamsbekendheid.

Ook kun je veel creativiteit kwijt in een infographic. Geen lange, saaie teksten maar een kleurrijk, visueel geheel. Flitsende beeldende kenmerken die direct opvallen en duidelijk zijn.

En nu de vraag: Waarom zou ik een dure infographic laten maken? Ten eerste, infographics kunnen al tegen een zeer scherp tarief opgesteld worden. Daarnaast zitten er vele pluspunten aan het opmaken van een infographic.

Begrijpelijk

De infographic blijft niet alleen passend in ons geheugen hangen, de afbeelding wordt ook zeer snel begrepen. Een infographic wordt door het visuele aspect veel sneller begrepen dan een alinea aan tekst. Ook wordt de informatie door diverse niveaus en leeftijden in één keer begrepen, vanwege de duidelijk, het heldere karakter en de herkenbare beelden.

Compact en volledig

Een infographic is zeer compact maar er kan wel veel informatie toegevoegd worden. De zender wordt in principe gedwongen om de info helder en kort te verwoorden. Hierdoor is het wellicht om veel tekst en cijfers te verwerken in een infographic. Door bijvoorbeeld grafieken te gebruiken wordt info op een heldere en compacte manier weergegeven.

 Artikel geschreven door: Goedkoopste infographics